تفهیم

میرسد منقم خون خدا از این راه......هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم الله

تفهیم

میرسد منقم خون خدا از این راه......هرکه دارد هوس کرب و بلا بسم الله

سبک زندگی دانشجویی

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۳۸ ب.ظ

ویژگی‌هایی که دانشجو برای ورود به دانشگاه و فعالیت در دانشگاه باید داشته باشد:

1- شفاف‌سازی

2- اعتمادسازی

3- تصمیم‌سازی

4- رفتارسازی

5- مشارکت‌سازی

که دانشجو باید این ویژگی‌ها را در بدو ورود به دانشگاه همراه خودش داشته باشد، به ‌غیر از 3 مورد بیان‌شده فوق که در حقیقت نیروی بالایی هستند که فرد را تا فارغ‌التحصیلی پیش می‌برند یعنی: (انگیزه، تعهد، توانایی)، اما موارد ذکرشده فوق در حقیقت نیروهای دانشجو در هر لحظه از دانشجو بودن او است.

انتظارات جامعه و دانشگاه از یک دانشجو:

انتظاراتی که در جامعه از دانشجو می‌رود و ویژگی‌هایی که باید در دانشگاه داشته باشد:

پرسشگری بارزترین ویژگی دانشجو

1- بارزترین ویژگی، پرسش‌گری است و سؤال کردن پایه تمام پیشرفت بشراست، تمدن بشری قطعاً به‌واسطه سؤالاتی شکل گرفت که انسان‌های تأثیرگذار از خود پرسیده‌اند و بعد همه تلاش خود را صرف رسیدن به پاسخ این سؤالات کرده‌اند

دانشجو در هر شرایطی باید یک پرسش‌گر نقاد باشد، دانشجو از سؤال کردن نمی‌ترسد و از این‌که مورد تمسخر سؤال شونده یا دیگران قرار بگیرد نیز هراسی ندارد و تا زمانی که به جواب نرسد آرام نمی‌گیرد، بنابراین بارزترین ویژگی یک دانشجو، صرف عنوان یک دانشجو، پرسش‌گر بودن است.

 

مطالعه اصلی‌ترین وظیفه دانشجو

2- در کنار پرسش‌گر بودن، اصلی‌ترین وظیفه دانشجو مطالعه است، حالا که قرار است دانشجو پرسش‌گر باشد باید اهل مطالعه باشد. برای یک دانشجو هیچ لذتی با لذت مطالعه برابری نمی‌کند دوره دانشجویی بهترین دوره برای مطالعه است و کتاب بهترین منبع برای یافتن پرسش‌هایی است که برای دانشجو مطرح می‌شود.

 

محورهای مطالعه دانشجو:

 

1-عمومی

2-مهارتی

3-تخصصی

دانشجو نباید مطالعه تخصصی خودش را به جزوه استاد و کتاب محدود کند، دانشجو مهارت‌های تندخوانی و سرعت را در مطالعه، استفاده بهتر از زمان را فرامی‌گیرد و تمرین می‌کند.

 

اهمیت زمان برای دانشجو

3- زمان برای دانشجو ارزشمندترین چیزهاست، زمان از طلا هم باارزش‌تر است، زمان معادل عمر و زندگی یک انسان است، ما باید در حد توان موانعی را که باعث بیهوده و غیرمفید شدن عمر انسان و بخصوص بهار زندگی، یعنی دوره جوانی و دوران دانشجویی است را کنار بگذاریم.

مدیریت زمان (اولویت‌بندی امور)

مهم‌ترین راهکار برای مدیریت زمان، اولویت‌بندی امور است، یعنی دانشجو باید بداند که کارها را چگونه اولویت‌بندی کند، پس لازمه اولویت‌بندی این است که دانشجو برنامه‌ریز خودش باشد، یعنی نقد عمر خود را برنامه‌ریزی کنی تابه هدفت برسی.

انسان باید فردایش را سریع‌تر از امروز بدود، باید به ‌نقد زمان و لحظه‌های خودش آگاه باشد، باید نقد زمان خودش را به‌خوبی بشناسد.

نقد زمان یعنی نقد عمر خویش آن‌هم به بالاترین ارزش، زیرا در شرایط جوانی قرار دارد.

 

24 ساعت شبانه‌روز برای تمام انسان‌ها یکسان است. 24 ساعت انیشتین همان 24 ساعت سقراط و همان 24 ساعت معتادی است که در کنار خیابان افتاده است و نیز همان 24 ساعت یک ورزشکار و یک هنرمند است 24 ساعت زمان برای همه انسان‌های روی کره زمین مساوی است؛ اما اینکه از این 24 ساعت‌ها چه کسی با چه شخصیتی با چه مهارتی در چه سکو و جایگاهی خارج شود فرق می‌کند. شما به ‌عنوان یک دانشجو باید بدانید که از همین 24 ساعت‌هاست که تکلیف شما در آینده مشخص می‌شود.

 

انتخاب هدف برای دانشجو

4- دانشجو صاحب اندیشه است

هدف برای جوان مانند یک فانوس دریایی برای کشتی است که مانع غرق شدن در دریای زندگی است.

 

بنابراین انتخاب هدف در زندگی دانشجو باعث تمرکز قوای فکری دانشجو می‌شود و به او قاطعیت و جدیت می‌دهد و تردیدها و دوراهی‌ها را برای او حل می‌کند و مدیریت زمان را به او اهدا می‌کند، هدف‌ها به 2 دسته تقسیم می‌شود:

1-هدف‌های میان راهی

2-هدف‌های غایی و نهایی

 

هویت دانشجویی

 

5- دانشجو باید به هویت خودآگاهی کامل داشته باشد، به قول بزرگان جست‌وجوی هویت همان جست‌وجوی معنای زندگی است.

هویت یعنی شاخص‌های ارزیابی هر ملت

 

هویت یعنی من چه کسی بودم و چه کسی خواهم شد؟

هویت یعنی جهت من به ‌سوی چگونه شدن است؟

 

شاخص‌های تشکیل‌دهنده هویت فرد:

1-دین 2-تاریخ 3- فرهنگ

 

دانشجو باید به هویت خودش آگاهی داشته باشد و باید تک‌تک این شاخص‌ها را در هرلحظه از بودنش، در هرلحظه از حرکت به سمت شدن خویش، مدنظر داشته باشد و این شاخص‌ها را پیرامون ملت خودش بداند.

دانشجو باید آگاه باشد به این‌که این سه شاخص چه تأثیراتی در ثبات و پایداری او به‌عنوان یک عضو در جامعه جهانی ایجاد می‌کند؛ بنابراین دانشجویی که بدون توجه به هویت خویش فقط برای دریافت مدرک تحصیلی درس می‌خواهند جز بیهودگی چیز دیگری به همراه نخواهد داشت.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۰
سید محمدرضا موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی